Návštěva družební obce Kiesen ve Švýcarsku

Jak již bývá delší dobu zvykem, každoročně se koná setkání obyvatel družebních obcí Želiva a švýcarského Kiesenu.

Letos byli želivští v Kiesenu. Ze Vřesníka se návštěvy účastnili Pavel a Jarka Novákovi a Olda Jonáš s Lenkou Kubíčkovou. Byla to moje první návštěva Švýcarska a tak jsem čekal co nového uvidím. Cesta proběhla bez větších problémů. Hned po příjezdu jsme měli připravenou večeři a po ní si nás rozebrali místní obyvatelé, aby nás ubytovali ve svých domovech. Druhý den jsme hned po ránu jeli k francouzským hranicím na exkurzi do sýrárny a čokoládovny Nestlé. Viděli jsme zajímavou výrobu a ochutnali jsme jednotlivé výrobky. Po obědě jsme navštívili středověký zámek, byl pěkný, ale proti českým podmínkám výrazně menší a jednodušší. Večer jsme strávili u našich hostitelů v rodinách. Další den měl být náročný a to návštěvou Alp v oblasti hory Eiger. Vše bylo dopředu připraveno a tak jsme vyrazili na cestu autobusem, vlakem, horskou zubatkou a nakonec z Wengenu do sedla Mallingen lanovkou. Jediným co nám scházelo bylo počasí. Nebylo téměř nic vidět. Pamětníci předchozích návštěv prý podobné počasí nepamatují. A tak jsme se na sedle najedli a vyrazili na pěší tůru do dalšího sedla Malý Shaideg odkud jsme se zubatkou svezli do údolí, kde nás čekal autobus a vrátili jsme se na základnu. Po převlečení jsme byli pozváni na oficielní družební večer s hudbou. Součástí večera bylo slavnostní odhalení směrové tabule do Želiva. Jak bývá na západě zvykem, pomalá večeře a zábava se protáhla až do 3 hodin.

Ráno jsme mohli něco nakoupit nebo se projít po Kiesenu. Pak následovala cesta do kraje Ementál, kde jsme na jednom statku absolvovali zábavnou olympiádu která se skládala z boulingu, labyrintu, zneškodňování pingpongových míčků, stolního hokeje, střelba kuší, střelba ústní foukačkou, zatloukání hřebíků, hod podkovou na terč a minigolfem. Přes počáteční rozpaky olympiáda zaujala a všichni se dobře zabavili. Je velmi příjemné, že vítězem se stal náš krajan Pavel Novák, který hlavě v disciplíně hod podkovou, získal potřebné body a obdržel krajové specielní šampaňské z hrozna a jablek.

Poslední akcí byla účast na veřejné kiesenské akci a to večeře Racletier. V upravené  tělocvičně místní jedí svou specialitu a to vařené brambory ve slupce se specielním grilovaným sýrem. Je to jednoduché jídlo, ale s velmi zajímavou chutí. A tak jsme při pojídání této speciality lámavou různou řečí diskutovali poslední naše témata. Pavel obdržel docela zajímavé množství krabiček sirek, které už pro něho sbírá i Kiesen.

Brzy ráno jsme vyjeli na zpáteční cestu, která byla v Německu trochu komplikovaná, ale všichni jsme se vrátili v pořádku zpět. Příští rok čeká zase nás péče o švýcarské hosty.

Foto z cesty uvedeno ve fotogalerii.